Flytta handeln online eller likvidera ab?

En populär butik som har gott om kunder lokalt får tids nog inse att det inte går att undgå behovet av att finnas online. Även om butiken kommer att fortsätta tjäna kunder lokalt kan den behöver flytta handel online för att överleva. Om inte kan det mycket väl bli tal om att likvidera ab för att kundunderlaget inte räcker till.

E-handel eller likvidera ab?

Många har ställt sig den frågan. Å ena sidan finns det verksamhet lokalt och kanske går det att locka till sig flera kunder med kampanjer. Å den andra är det tydligt att även existerande kunder efterfrågar möjligheten att handla online.

I takt med att allt fler vänjer sig vid att handla på nätet är det också ett krav att som leverantör av produkter och tjänster finnas online. Om denna flytt inte sker kan det mycket väl bli så att man får likvidera ab för att den lokala butiken inte ger tillräckligt stor omsättning.

Men e-handel och butikshandel är inte två konkurrenter då ett företag inser hur de kan komplettera varandra. Visst kan det bli så att en lokal butik till sist slår igen för att det finns mer att hämta på nätet. Men många gånger kan butiken fortsatt vara öppen även om mer säljs online.

En lyckad lansering online

Då många kunder efterfrågar möjligheten att kunna beställa online kan det vara dags att lansera en webbutik. Det här kräver kunskap och givetvis ett samarbete med en webbyrå som klarar av att bygga och underhålla butiken.

I vissa fall kan det vara så att butikens ägare själv vill sköta driften av e-butiken och då är det viktigt att den byggs på ett sätt som gör detta möjligt. Nuförtiden finns det otroligt användarvänliga lösningar. Du måste inte vara expert på webbhantering för att förstå hur du ska driva din butik på nätet.

Marknadsföring till kunder över hela Sverige

Marknadsföringen online är väldigt viktig. Det är ju med denna som fler kunder kan hitta vägen till din butik och då slipper du likvidera ab i slutänden. Men hur ska du synas på rätt ställen?

Det är bara att ta en titt på lokala butiker som idag säljer sina varor över hela landet. Det kan röra allt från bilbatterier till leksaker. När folk söker online efter en viss vara och hittar dig och ditt fördelaktiga erbjudande är det klart att de kan beställa trots att ni inte finns i samma stad.

Marknadsföringen kräver liksom bygget och underhållet av webbutiken kunskap. Många gånger kan samma webbyrå som kan bygga webbutik också marknadsföra den på rätt sätt online.

En smidig övergång

För att övergången från att bara sälja lokalt till att syssla med e-handel för samma betyg ska bli smidig är det viktigt att planera. Det bör finnas en god plan för hur leveranser ska skötas och hur supporten ska ges. Kanske kan de som redan jobbar i butiken också svara i telefon då kunder som beställer online ringer för att få veta mer.

Det är möjligt att det kan krävas mer personal för att driva webbutiken men som regel är det ändå mindre logistik så snart som övergången är klar och utförd på korrekt vis. Det finns alltså pengar att spara på e-handel trots att den kan innebära många nya kunder.

Planera i god tid och ta det hela steg för steg

Nu kanske du inte har all tid i världen till att planera flytten online för att undvika att likvidera ab då du inte vill göra det. Men ett gott tips är ändå att lägga lite mer tid på planeringen. Dessutom kan det vara klokt att få hjälp av personer som har god erfarenhet av att göra detta. Det kan vara en webbyrå som jobbar med att hjälpa lokala butiker med att synas online på ett enkelt och smidigt sätt.

Samla in information och fundera lite på vad som kommer att krävas för att omvandla butiken till en e-butik. Om det går att göra detta utan alltför stora investeringar kan det mycket väl vara värt att satsa hela vägen ut!

9 jun 2021