Vad är en balansstol?

Allt fler människor får kontorsjobb. Här sitter vi stilla på våra kontorsstolar och får värk i nacke, rygg och armar. Och benen tränas inte så värst bra heller.

Lösningen är att skaffa en ergonomisk sittställning och ett aktivt sittande  som gör att vi inte sjunker ihop helt och hållet utan hela tiden har en liten aktivitet i vår muskulatur.

Balanspallar, balansstolar, sadelstolar, pilatesbollar och andra sittbollar hjälper oss att träna utan att vi märker det. Det är riktigt bra!

Vad är det för skillnad på balansstol, balanspall och sadelstol?

Det råder en stor förvirring på marknaden om hur man ska benämna dessa ergonomiska hjälpmedel. Om man googlar på de olika orden ser man snabbt att en balansstol kan vara en balanspall eller en sadelstol. Det enda som är lite lättare att definiera är balansbollar som är just vad de heter - en boll.

Vad är aktivt sittande?

Aktivt sittande är när vi sitter still men ändå håller igång musklerna. Bålmuskler, ryggmuskler och ben brukar vara det vanligaste att hålla igång. Olika stolar, pallar och bollar stärker olika muskler olika mycket.

Balansstolar kan se ut på många olika sätt. Den ovan är inte lämpad för kontorsarbete, men visst är den snygg :-)

Finns det några risker med balansstolar?

Precis som med all annan träning finns det risker. Balansstolar finns i mängder av olika utföranden och vissa ger en större utmaning än andra när det kommer till aktivt sittande. Här får man tänka lite på hur stor utmaning man klarar av. En bra idé är att börja lite lätt och öka tiden på lite sikt. Vanligtvis har man en helt vanlig ergonomisk stol som komplement.

Är man riktigt avancerad har man flera olika typer. En högre sadelstol på morgonen, en lite lägre balansstol fram till lunch, en balansboll efter lunch och en balanspall efter tre-fikat. Och när du lämnar jobbet är du vältränad, utvilad och bålmuskler, ryggmuskler och bägge benen ger dig tre tummar upp :-)

4 nov 2021