E-handeln är på stark frammarsch

Det har tagit många år och ganska många misslyckade satsningar innan systemen utvecklats tillräckligt för att kunna tillhandahålla en praktisk, användarvänlig tjänst. Men det har även dröjt innan kundernas konsumtionsbeteende förändrats tillräckligt för att utgöra ett tillräckligt starkt underlag för e-handel inom de flesta områden. Vi har de senaste åren blivit vana att handla via tjänster som Amazon, Tradera och Blocket med mera, men inom många områden är det egentligen på mycket senare tid som vi har börjat få en bred plattform att handla ifrån. Idag är det allt vanligare att handla på nätet. Förutom musik och böcker, som funnits länge, kan man nu handla allt ifrån sin mat till byggvaror till altanen vid sommarstugan. Även mer otympliga saker som vitvaror och lagerinredning säljs flitigt på nätet.

Behöver du hjul till dina plastbackar på lagret? Det och i stort sett allt annat går att köpa på nätet idag.

 

Status för näthandeln

Enligt en ny rapport från Postnord; E-Barometern, har några olika områden ökat med mer än 30% i e-handel senaste året (2015). Barnartiklar och leksaker har ökat med 34% och Bygghandeln har ökat med hela 38%.

Det startas nya e-handelsprojekt dagligen och det kommer att vara en ständigt ökande konkurrens de närmaste åren, var så säker! Det är allt ifrån stora etablerade bolag som utvidgar sitt verksamhetsområde till helt nya entreprenörer som slår sig in med nya tjänster och lösningar. Så även om det finns stora företag med kraftiga finansiella muskler på marknaden så finns det fortfarande plats för entreprenörer med starka idéer.

Vad krävs då för att lyckas med e-handel?

I framtida e-handel blir det mer och mer tydligt att en krångelfri handel är nödvändig. Kunder tolererar allt mindre strul när de ska handla online. Minsta möjliga motstånd måste därför vara ledorden om man ska lyckas inom e-handel. Kunderna är inte lojala, de handlar på sina egna premisser och om de upplever motstånd hos en e-butik går de utan vidare över till nästa. Långa laddningstider, krångliga kundvagnar och betalningsprocesser, bristfälliga produktbeskrivningar, för lite bilder på produkten, otydlig navigation, långa leveranstider – listan på hinder som kan få kunderna att överge köpprocessen kan göras väldigt lång.

För att lyckas är givetvis e-butikens utformning och produkten man säljer viktiga men det finns även mycket att tänka på under ytan när man startar sin första e-butik. E-handelssystem och val av webbhotell för webbsidan är viktiga delar men även detaljer kring företagsformen. Vilken bolagsform ska man välja när man startar ett nytt företag? Kan man bedriva e-handel i en enskild firma eller behöver man ett aktiebolag? Det går självklart att bedriva e-handel inom ramen för en enskild firma men om man räknar med en hög investeringsnivå i startskedet kan det ändå vara lönt att fundera på ett aktiebolag, om inte annat så för att minska den personliga risken. Idag är det inte så komplicerat att starta aktiebolag själv eller köpa ett lagerbolag av ett seriöst företag. Fundera igenom vad som kommer att krävas och jämför bolagsformer om du känner dig osäker.

7 apr 2016